عرفان د چار بنەمایاندا

نووسینی: وەحید سندی
فیکر 2020-07-25 کۆمێنت 1601 جار بینراوە
عرفان، ئەو جیهانا بهێز یا پەیوەندییەکا مەزن لگەل ژێدەرێن دینی هەی، ئێک ژ وان چەمکایە سوحبەتێن زۆر دەربارەی وێ هاتینە ئەنجامدان. هێزا ئەڤی چەمکی زێدەتر د چار بنەمایاندا دەردکەڤت و پترین ئاخڤتن ل دور ڤان بنەمایان هاتینە کرن، ئەوژی:

ئێک: عەقل و شهوود
بابەتێ بەلگەیان بۆ پەسەندکرنا هەر هزرەکا هەی ژ جنسێ مرۆڤاتیێ د دیرۆکێدا هەر هەیە و هەردەما هزرەک هەی، دڤیا بەلگە بۆ سەلماندنا وێ هەبن، هەتا ڤێرێ عارفان کێشە نینە، لێ کێشا وان ژ ڤێرێ پێڤە دەست پێ دکەت، ئەرێ ئەو بەلگەیێن هەی ژ عەقلینە، یان شهوودێ (ئاشکرابوونێ)؟! د دیتنا عرفانیدا، هەرچەند ئەم بەلگێن خوە ژ عەقلی وەردگرین، لێ نابت عەقل ببت جهێ سەرەکی د هزرێدا و بابەتێ ئاشکرابوونا بەلگەیان ل سەر دلێ عارفی زێدەترە ژ عەقلی، بتایبەت د فەلسەفا ئەفلاتوونیدا و دویڤچوویێن وێ فەلسەفێ ژی ل ڕۆژهەلات ژ شێخێ شەهید شەهابەددین سوهرەوەردی (548ـ 587 کۆچی) دەست پێ دکەت، ئەو هێزا بەلگەیێن ژ عەقلی و شهوودێ هەردوویان وەردگرن، بەلێ ئەو شهودێ پێش عەقلی دئێخن، لێ دڤێت وێ ژی بێژین، ئەو عەقلی بتەمامی ڕەد ناکەن، بەلێ ئالیێ دیێ فەلسەفێ ژ ئەرستۆی و دویڤچوویێن وی ل ڕۆژهەلاتێ -فارابی و ئیبن سینا- ئەو بتنێ بەلگەیێن عەقلی پەسەند دکەن.

دوو: ئێکاتی و زۆربوون (وحدت و کثرت)
ئێک ژ چەمکێن دییێن عرفانی ئیشراقییە، دەما هەبووی کەشف و شهوودێ دبت، ئێدی ئەو ب چاڤێ ئێکانەی (واحدی) بەرێخوەدانێ ل هەر تشتی دکەن و زۆربوون د دیتنا واندا دهێت ڕەدکرن.
   ئەڤ نەرینە د فەلسەفێدا ب شێوێ تیۆرا ئێکانەی (وحدت Monism) دەردکەڤت، د دیتنا واندا جیهان هەمی ئێکە و ژ ئێک ژێدەرە، ئێکەم جار ئەڤ نەرینە ب ڕێکا فەیلەسۆفێ گریکا کەڤنار پارمنیدسی هاتیە د ناڤ فەلسەفا ڕۆژئاڤایدا و پاشی هەتا هێگلی بەردەوام بوویە، دناڤ عرفانا ئیسلامیداژی ئەڤ یەک بباشی دهێت دیتن، نموونێن وێ ژی د هەلبەست و بەرهەمێن کلاسیکیدا ژ مەولەوی، حافز، سەعدی، جزیری، خانی و ... باش دیارە.

سێ: دەم (زمان)
گژ چەمکێن دیێن فەلسەفی و عرفانی، بابەتێ دەمییە و دەم د دیتنا عرفانیدا تشتەکێ نەواقعییە و ئێک ژ دەزگەهێن میتافیزیکی (ما بعد الطبیعة)دهێت هژماردن. گەلەک جاران عارفان بۆ ڤی بابەتێ خوە بەلگەیێن لۆژیکی ژی ئیناینە، ژ وانژی عارفێ مەزن (مەولەویی رومی دبێژت: 
«هست هشیاری زیاد مامضی 
ماضی و مستقبلت پرده خدا
آتش اندر زن به هر دو تا به کی 
پر گره باشی از این هر دو چونی»

   ئەو هشیارە ل سەر هزرا خوە و بوری و پاشەرۆژ د دیتنا ویدا ئێکە و زەمان هەمی ژ دانا خودێ یە.

چار: باشی و خرابی
دەربارەی ئەڤ ڕێژەیا هندە ژ خرابی و باشیێ دناڤ جیهانێدا ـوەکو دوو چەمکێن هەڤدژـ دهێن دیتن، لێ لگەل هندێژی د عرفانێدا تشتەک ب ناڤێ باشی و خرابی ناهێت دیتن و سنۆرێ دناڤبەرا ڤان دوو چەمکاندا هاتی کێشان، د دیتنا عرفانیدا ڕادبت و نامینت.
   د عرفانێدا خرابی تشتەک نە ڕوون و نە ئاشکرایە و ب ڕەنگەکێ گشتی نەدیارە، هندەک جاران ئەڤ یەک د بارا باشیێداژ دهێت پێش، بەلێ پتریا جاران تشت بباشی دهێت ناسین، ئەڤ تیۆرە دناڤ فەلسەفا هیراکلیتۆسیدا دهێت دیتن، دەما دبێژت: «باشی و خرابی ئێکن» یانژی دبێژت: «د دیتنا خودێدا هەمی تشت هەڤسەنگ و دروستن، بەلێ ئەم مرۆڤ هندەک ژ وان تشتا خەلەت و هندەکان ژی دروست دبینین.» دبت هەر ژ وی هاتبیت ناڤ عرفانا ئیسلامیدا، بەشەک ژ عارفێن ئیسلامی کەڤتبن ژێر ڤێ نەرینێ و بێژن، باش و خراب د جیهانێدا نینە، بەلکو ئەم مرۆڤینیێن ڤان دوو کریارا ئەنجام ددەین، ئانکو چێکرنا هەر تشتی د دیدگەها خودێ دا ئێکە، بەلێ ئەم مرۆڤ ڤێ ئێکێ دکەین دوو تشتێن هەڤدژ، وەکی ڤێ گوتنا عرفان: «جیهان و هەر جهەک و نە چ جهـ، هەمییێن دناڤ نوورا خودێ دا غەرق بووین.»

   ب ڕەنگەکێ گشتی هێزا ڤان چار بنەمایە د عرفانێدا گەلەک دیار دبت، هەر ئێک ژ ڤان بنەمایانژی هەڤیرەکە تژی ئاڤێ ـژ دیتنێن عارفاـ ڤەدخۆت، گەلەک کەسان ئەڤ هزرە پەژراندینە و دیسان گەلەکان ژی ڕەخنە کرینە، لێ هێشتا ب بنەمایێن بهێزیێن عرفانێ دهێن دیتن.
تاگەکان    
فەرهەنگ چەواشەکاریی لۆژیکی خێوەتگە گفتوگۆ یادەوەری مۆدێرنیتە فەلەستین پۆرن فیکر بۆ ئەوانەی وەكو خۆمن گەنجان عیرفان پارەی ئیلیکترۆنی نیشتیمان کۆمه‌ڵه‌ بەڵگه‌یه‌ک که‌ له‌ شوێنی خۆیاندا نین
فیکر
2020-07-25 کۆمێنت 1601 جار بینراوە
بابەتی زیاتر
سەرجەم مافەکانی پارێزراوە بۆ وارگەی هاوسانی . Copyright 2024 - hawsani.org © Developed by Kurdsoft
×
هاوسانی